Blog

Ventilálás a munkahelyen

Emberek vagyunk, tele érzelmekkel, pozitív és negatív energiákkal, amik időről időre felszínre jönnek. Bár éveink számát tekintve már kinőttünk a gyerekkorból, bizony előfordul, hogy valami kiveri a biztosítékot és legszívesebben dühöngenénk, hisztiznénk, csapkodnánk – csak nem a lapátunkat vették el, hanem vállalhatatlan határidőt raktak a nyakunkba, nem engednek el szabira, bár időben szóltunk vagy csak telefonon jól leordította a fejünket a külföldi nagyfőnök.

Mit lehet ilyenkor tenni? Hogyan lehet kulturáltan hisztizni, vagy ahogy a felnőttek egymás között nevezik, „ventilálni”?

Attól függ, a hierarchia mely szintjén állunk – ha egyszemélyes cégünk van és nem lát/hall senki, akár ordítozhatunk és a tányérokat is földhöz vághatjuk. Ha azonban már többen dolgoznak együtt, esetleg Te a cég felsővezetője vagy, akkor van pár szabály, amit érdemes figyelembe venni:

Dicsérj nyilvánosan, marasztalj el négyszemközt
Sokszor adódik, hogy valaki olyat mond vagy tesz, amit nem tartunk helyénvalónak. Esetleg elbénázott egy munkát és emiatt nekünk plusz munkánk adódik. Vagy szimplán bunkón viselkedik velünk. Ha valakinek visszajelzést akarunk adni, ne őt magát, hanem a viselkedését értékeljük és azt, hogy ez bennünket mennyire zavart (ld. Asszertív kommunikációs képzésünk). Tegyük ezt lehetőség szerint személyesen, de ne mások füle hallatára.

Ha viszont valakivel elégedettek vagyunk, akkor őt nyugodtan lehet mások előtt is dicsérni.

Sétálj egyet vagy frissítsd fel magad a mosdóban
Ha az első reakciónk az lenne, hogy megütnénk azt, aki bosszúságot okozott, vegyünk pár mély lélegzetet és menjünk egyet sétálni. Legjobb lenne friss levegőn vagy parkban, de az is lehet, hogy csak a folyosón sétálunk, esetleg lépcsőzünk egyet az irodaházban. Ha ez sem megy, vonuljunk be a mosdóba, ott álljunk szembe a tükörrel, nézzük magunkat pár percig, koncentráljunk a tükörképünkre és próbáljunk elmosolyodni. Gondoljunk arra, hogy a bosszúság és harag a mi arcunkat csúfítja el, mi leszünk ráncosak és vörös fejűek. Az esetek többségében egyszerűen nem éri meg a szívünkre venni, a szervezetünket terhelni a dühvel, méreggel.

Ha valakivel tartósan fennáll a mérgező kapcsolat, érdemes vele külön, higgadtan, nyugodt körülmények között erről beszélgetni (erre is van képzésünk).

Vesd papírra a gondolataidat, majd semmisítsd meg azt
Végy elő egy papírlapot és szisztematikusan tépkedd fecnikre. Vagy firkálj rá valamit és tépd össze. Vagy írd le, mi okozott frusztrációt és utána komótosan vagdosd szét a lapot. Mindegyik megoldás jó arra, hogy kiadd a dühödet és visszanyerd higgadtságodat. És esetleg valami kreatív ötlet eszedbe juthat vagdosás, tépkedés vagy firkálás közben, ami jótékony hatással lesz a munkádra.

Gondoljuk végig, mindannyian emberből vagyunk, mindenkinek vannak jó és rosszabb napjai. Nem járja, hogy fröcsögjünk a másikra a többiek előtt, mert a düh és harag negatív energiája szétterjed az irodában a hangunkkal együtt és mások hangulatát is mételyezi. Próbáljunk konstruktívan és asszertívan visszajelzést adni, ezáltal harmonikusabb lehet a munkahelyi légkör is amellett, hogy mi sem rohangálunk vörös fejjel, mint egy dühös kétéves. 

 

Ventilálás a munkahelyen