Blog

Humán ROI – avagy a megtérülő befektetés

Akár tetszik, akár nem, minden vezetőnek el kell fogadnia, hogy a munkatársai tudják azt az értéket előállítani, amire a vállalkozásának szüksége van. Lehetnek akármilyen csúcsmodern gépei vagy technológiája, ha nem megfelelő munkatársakat alkalmaz, a gép és technológia önmagában keveset ér.

Az emberi hozzáállás, képesség, szakértelem és kreativitás a lelke és motorja minden vállalkozásnak.

Lehet-e, kell-e mérni a humán befektetés megtérülését?

A befektetők, tulajdonosok számára a „ROI” egy mágikus mutatószám – return on investment, vagyis a befektetés megtérülése – megmutatja, mennyire jövedelmező, mennyire hatékony a befektetésünk.

Vajon honnan tudjuk, hogy az a munkavállaló, akit drága pénzen levadászott nekünk a fejvadász és akitől csodát remélünk, az „hasznot hoz” majd a cégünk számára? A szakértelem talán jól megfogható elem a számításban – ha valaki ért például a pénzügyekhez vagy értékesítéshez, akkor nagy valószínűséggel olyan döntéseket hoz (vagy olyan javaslatokat tesz), amelyek a cég eredményére pozitív hatással vannak.

De mennyire lehet (kell) olyanokat mérni, mint hozzáállás, kreativitás? Mennyire lehet ezek eredményre gyakorolt hatását felmérni?

Valószínűleg nincs erre mutatószám, hiszen nem vagyunk gépek és nem tudjuk az emberi lelkesedést, ötletgenerálást mérni – de gondoljuk csak el, ha rendben megy minden, lelkes, motivált kollégák dolgoznak, akik örömmel végzik a rájuk szabott feladatokat, az vélhetően megmutatkozik az üzleti eredményben is. Hiszen jó minőségű termékeket vagy szolgáltatásokat fognak előállítani, megfelelően tudják az ügyfelek igényeit kielégíteni és még a könyvelés is rendben lesz. Mindenki jól érzi magát, hatékonyan dolgozik, közös cél fűti őket és nekik köszönhetően a vállalkozás is sikeres lesz.

Ha azonban fásult, kiégett emberek dolgoznak, akik mindig csak azt lesik, mikor telik már le a munkaidő, azt az ügyfél is nagyon hamar észreveszi és el fog pártolni a cégtől, máshova viszi a pénzét.

A befektetés az emberekbe nehezen mérhető, de hosszú távon megtérül. Gondoljunk a munkatársakra, ne csak a gépparkot fiatalítsuk, hanem képezzük, motiváljuk, lelkesítsük az embereinket is. Értsük meg, nekik mi ad örömöt a munkában, tekintsünk rájuk, mint megannyi remek befektetési lehetőségre, hiszen a lelkesedésük a környezetükre is visszahat!

A.

Humán ROI – avagy a megtérülő befektetés