Blog

Ha a vállalkozás beindul…

Amikor elindul a vállalkozás, jellemzően ismerősök, kollégák, régi barátok fognak össze, hogy valami remek dolgot alkossanak. Ismerik egymást régről, talán nem csak baráti, hanem munkatársi kapcsolat is volt közöttük, ismerik egymás erősségeit, gyengeségeit.

Elindul az ötletelés, összerakják a megtakarított pénzüket és belevágnak.

Jó eséllyel vannak a saját szakterületükön kívül is ismereteik, vagy az ismerőseik között szerepelnek szakemberek – máskülönben elég hamar kiderül, hogy a vállalkozás felfuttatásához elég sok mindenre szükség van, pl.:

KELL EGY JÓ CSAPAT

  • Végig kell gondolni, ki lesz a „főnök”, kinek a szava fog dönteni. A demokrácia működik egy darabig, de éles helyzetben, amikor gyorsan kell döntést hozni, nem mindig van idő mindenkivel megfutni a szükséges köröket.
  • Mindenki ért a saját szakterületéhez, de vannak olyanok, amik speciális tudást és tapasztalatot igényelnek. Tipikusan ilyen a jogi, pénzügyi, adózási terület. Ha a csapaton belül nincs meg a tudás, szakértőket kell bevonni (és megfizetni!) főleg az induláskor. Ha valaki ezen spórol, könnyen észreveheti egy idő után, hogy a bírság bizony sokkal de sokkal drágább.
  • Na és ki végzi a munkát? A vezetők látják a stratégiai irányokat, tárgyalnak a partnerekkel, szerzik a pénzt, na de ki fog dolgozni? Kellenek az operatív munkatársak, akik üzemeltetik a céget (a jó munkaerő kiválasztásáról és megtartásáról külön blogban írunk)

KELL EGY JÓ STRATÉGIA

Az ötlet elég talán arra, hogy beinduljon a vállalkozás – de mint az autónál sem elég beindítani a motort, a haladáshoz kell az üzemanyag. A vállalkozás üzemanyaga a stratégia:

  • mi a termékünk, szolgáltatásunk? milyen igényeket elégít ki?
  • kinek akarjuk értékesíteni? ki a célpiacunk?
  • kitől függünk? kinek van hatása a munkánkra, a teljesítményünkre (külső környezeti tényezők, versenytársak, hatóságok)?
  • milyen erőforrásokra támaszkodhatunk?

Ha a stratégia összeállt a vezetők fejében, akkor jön az operatív terv:

  • pontosan mit, mikor, hány műszakban, hány emberrel, milyen formában gyártunk/szolgáltatunk?
  • rövid távon milyen árbevétellel számolunk és milyen költségeink lesznek?
  • meddig akarunk 3-6-12 hónap alatt eljutni?
  • kivel tudunk esetleg partnerkapcsolatot kialakítani?
  • mennyire befolyásol a szezonalitás? milyen vásárlói szokások vannak, amik meghatározzák az értékesítésünket.

Ezek pedig csak ízelítők a rengeteg kérdésből, amit végig kell gondolni.

ÉS MI A HELYZET A KOCKÁZATOKKAL?

Minden gazdasági tevékenység veszélyt - és ezzel együtt lehetőséget is - hordoz magában. Hiszen lehet, hogy legjobb embereinket elszipkázza a versenytársunk, vagy kiderül, hogy túl drága a termékünk, esetleg a berendezéseink nem bírják a strapát és folyton leállnak.
Mindenre nem tudunk felkészülni, de végiggondolhatjuk, mely tevékenységeink és erőforrásaink vannak az ún. „kritikus úton”, mire kell akár egy vészforgatókönyvet kidolgoznunk.

Ha segítségre van szükséged ahhoz, hogy feltárjad a vállalkozásodat fenyegető kockázatokat, látogass el ide: www.risikoscan.com

Ha a vállalkozás beindul…