Blog

"Adj, Király, katonát! Nem adok! Akkor szakítok!”

Remek munkaerő - éjt nappallá téve dolgozik. Fát lehet vágni a hátán.  
Ő az, aki miután a család megvacsorázott, a gyerek ágyba került, még elolvassa az emaileket, válaszol rájuk, megoldja a nyitott feladatokat.
Derült égből villámcsapásként értesül arról, hogy felmondtak neki. Azonnal. Minden ok és indok nélkül.
Menjen, amerre lát, búcsúzzon el gyorsan a kollégáitól és másnap már nem kell bejönnie.

Áll értetlenül. Nem lopott, nem szivárogtatott, nem sikkasztott. Mi a bűne? Valakinek szúrta a szemét. Kellett a hely. Az a valaki volt az erősebb kutya. Ő nem akarta feladni az elveit, így hát eltávolították.
A kollégák nem értik, de a félelem rajtuk is elhatalmasodik.
Ennyi? Ennyi elég, hogy bárkit, bármikor eltávolítsanak? Ez megtörténhet esetleg velem is?
Milyen hatással van ez a cégre? A kollégákra? A munkamorálra?

Nagyon sok kockázatot hordoz magában egy ilyen esemény, sok vezető nem is gondolja végig, mit veszíthet – nézzünk csak pár példát:

  • Bizalomvesztés:
    „Ha vele megtörtént, velem is megtörténhet – elébe megyek a dolgoknak és nem várom meg, amíg kirúgnak”
    Az emberek elkezdenek kombinálni, romlik a lojalitás, a cégbe/vezetőbe vetett bizalom szintje csökken, elkezdenek az emberek kifelé tekinteni a szervezetből.
    Bizalmatlanok lesznek, elvész a lelkesedés, leáll a belső hajtóerő, fásulttá válnak.
    Ha gyorsan találnak is pótlást az eltávolított kolléga helyére, idő, amíg vele kialakul a kapcsolat és ő fel tudja venni a megszokott tempót.
     
  • Fontos információk veszhetnek el: 
    Az eltávolított kolléga folyamatban lévő ügyei nem kerülnek átadásra, a kollégái nem tudják felvenni a fonalat, amiket ő csinált, elmaradnak határidők, feladatok. Főleg, ha magas pozícióban lévő ember kerül eltávolításra – könnyen lehet, hogy döntések megrekednek, megkezdett folyamatok leállnak, csúszik a határidő. 
    Előbb-utóbb romlani fog a minőség, amit már az ügyfelek (akár külső, akár belső) is észrevesznek.

Van úgy, hogy emberek nem tudnak egymással együtt dolgozni, de számtalan megoldás van, hogy az üzleti érdekeket figyelembe véve megoldást találjunk a problémára. A személyeskedés nem túl profi, főleg nem vezetői szinten.
Gondoljuk végig, milyen kárt okozunk, ha drasztikus lépéseket teszünk meg, vizsgáljuk meg, van-e más út és nézzünk szembe döntésünk következményeivel.

Az ihletet - mint oly sokszor - most is a valóságból merítettük.
A.